Historia Volkswagen T1 zaczyna się w 1950 roku kiedy  niemiecki producent samochodów Volkswagen wypuścił na rynek „Transporter”. Jego projektanci nie wiedzieli, że w ciągu następnych 65 lat ten projekt furgonetki będzie z miłością jeździł na każdym kontynencie na świecie.

Historia Volkswagen T1

Oryginalny „Transporter” otrzymał fabryczne oznaczenie „Typ 2” na podstawie tego, że był to drugi model samochodu wyprodukowany przez Volkswagena po Type 1 (Garbus). W latach 90. cała gama VW Transporterów została dodatkowo sklasyfikowana przez Volkswagena za pomocą serii numerów „T”. Oryginalny VW Transporter z lat 50. nosił nazwę „T1”, chociaż jest również powszechnie znany jako „Splitscreen” lub „Splittie” (ze względu na dzieloną przednią szybę) oraz „Microbus”.

Unikalny i charakterystyczny projekt Split-Screen występuje tylko w modelu Type 2 T1. Dwie oddzielne szyby przednie tworzą kształt „V” z przodu pojazdu i zostały wprowadzone w celu poprawy aerodynamiki.

Wczesne wersje VW T1 miały bardzo dużą tylną pokrywę silnika, przez co często określano je mianem „Barndoor”. Projekt zmieniono w 1955 roku. W latach 90. VW retrospektywnie nazwał ten wczesny model T1a.

VW T1 był produkowany w Europie i USA w latach 1950-1957, a produkcja trwała do 1975 roku w Brazylii. Pojazd był przestronny o całkowitej długości 4,28m, szerokości 1,72m i wysokości 1,94m. W okresie produkcyjnym zastosowano cztery różne rozmiary silników:

  • 1,1 l benzyna B4
  • benzyna 1,2 l B4
  • 1,5 l benzyna B4
  • 1,6 l benzyna B4

VW T1 stał się niezwykle popularny w latach 60. i jest silnie związany z ruchem hippisowskim. W tym czasie hipisi i inne tego typu grupy protestowały przeciwko establishmentowi. VW T1 był idealny, ponieważ miał niskie koszty eksploatacji i konserwacji, a jednocześnie zapewniał miejsce do życia. Było to zupełne przeciwieństwo popularnych w tamtych czasach dużych amerykańskich samochodów, które pochłaniały benzynę. Hipisi dekorowali swoje VW T1, z których wiele stało się dziełami sztuki, zgodnie z tradycją, która trwa do dziś. Festiwale muzyczne i imprezy protestacyjne były obwieszone VW T1 i to skojarzenie pozostaje silne nawet w 2017 roku.

Split Screen T1 są często postrzegane jako VW Patina Campers, pokryte rdzą, ale o bardzo wyjątkowym i niepowtarzalnym charakterze.

Aby wesprzeć stale rosnącą liczbę entuzjastów i restauratorów VW Camper, SMITHS opracował specjalną gamę wskaźników VW. Te zamienne manometry, oparte na oryginalnych projektach, są produkowane w Wielkiej Brytanii i dostarczane na cały świat. Najnowsze prędkościomierze i obrotomierze mają taką samą stylistykę, kształt i kolor jak oryginalne wskaźniki i są teraz dostępne w formacie cyfrowym. Obrotomierz cyfrowy jest kompatybilny z oryginalnymi punktami zapłonu lub zmodernizowanymi systemami elektronicznymi. Inne wskaźniki dla VW T1 obejmują zegar czasu, wskaźnik ciśnienia oleju, wskaźnik temperatury oleju i woltomierz.

VW Type 2 T1 nadal zajmuje szczególne miejsce w historii motoryzacji i jest jednym z najpopularniejszych i najbardziej unikalnych pojazdów wszech czasów.

Volkswagen T1 – Nostalgia

T1 jest produkowany w kilku wariantach. Najbardziej poszukiwanym T1 jest zdecydowanie van Samba – z 23 szybami i szyberdachem jest to z pewnością najbardziej luksusowy wariant. Samby były malowane w 2 kolorach, ale kolor górny zawsze pozostawał biały. Co ciekawe, pierwotnie miał być vanem do zwiedzania Alp. Dzięki tak kultowemu projektowi, który ludzie mogą kojarzyć z uczuciem nostalgii i odkrywania nowych miejsc, nic dziwnego, że T1 jest nadal popularny.

 

Historia Volkswagen T1 to  Trwałość i ekskluzywność

Wiele T1, nawet pierwszej generacji, nadal jeździ po drogach, ponieważ zbudowano je z myślą o trwałości. I właśnie to zrobili. Jedną ze szczególnie wytrzymałych wersji T1 jest Westfalia. Modyfikacje zlecili firmie Westfalia-werke, która wyposażyła T1 w różne rozkładane siedzenia do spania, zasłony, zlew, stół i schowki. Tylko około 1000 Westfalii T1 zostało wyprodukowanych. Ekskluzywność sprawia, że ​​są popularne wśród entuzjastów i kolekcjonerów VW. A ze względu na swoją trwałość, dla tych, którzy chcą biwakować w stylu vintage, Westfalia nadal jest w stanie służyć swojemu pierwotnemu celowi.

Volkswagen T1 – Samochody dostawcze

Do użytku biznesowego Volkswagen stworzył wersje komercyjne i pick-up z dużą ilością miejsca. W dzisiejszych czasach te samochody dostawcze są nadal bardzo pożądane przez małych przedsiębiorców. Nieliczne, które przetrwały, stały się food truckami lub vanami reklamowymi w stylu vintage, jak ten poniżej.

Volkswagen T1 – Wartość

T1 jest obecnie jednym z najcenniejszych samochodów dostawczych Volkswagena na świecie ze względu na swój kultowy status i niezawodność. Najcenniejsze T1 to furgonetki Samba ze względu na ich rzadkość. Najdroższym Volkswagenem T1 wystawionym na aukcji był oryginalny Volkswagen Samba Deluxe z 1965 roku, sprzedany za 95 000 euro.